Omgevingswet update
Een kijkje behind the scenes
Een kijkje behind the scenes
De afgelopen maanden zijn onze adviseurs nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Pharius Migratietool. Deze tool helpt bij het aanpassen van de registers van onze klanten naar de nieuwe situatie. In dit artikel geeft Martijn Dijkstra van Lexerta je een kijkje in de totstandkoming van de tool en vertelt Daniel van Grol hoe wij onze klanten ondersteunen.
Nog anderhalve maand en dan is het moment waar we al sinds 2016 op wachten daar: de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Zesentwintig wetten die teruggaan naar één, van zestig Algemene Maatregelen van Bestuur naar het BAL, BBL en BKL en vijfenzeventig ministeriele regelingen naar één Omgevingsregeling.
‘’Inzicht in actuele wet- en regelgeving, dat is waar het bij Pharius om draait,” vertelt Martijn Dijkstra, Contentspecialist bij Lexerta. ”Vanaf april 2023 (toen werd bekend dat 1 januari 2024 dé invoeringsdatum is) zijn alle wijzigingen in wet- en regelgeving van de afgelopen acht jaar, met als ingangsdatum de datum van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, verwerkt. Dat waren in totaal ruim 8000 wetsfragmenten. Deze geconsolideerde wetgeving is de basis voor de Pharius Migratietool’’.
“Regelmatig kwam het voor dat één wijziging onder meerdere besluiten terugkwam. Dat maakt dit werk complex. Een voorbeeld hiervan is één artikel uit de Activiteitenregeling die leidde tot maar liefst zeven nieuwe artikelen, die waarschijnlijk niet eens allemaal van toepassing zijn”.
De adviseurs van Borger & Burghouts zijn nauw betrokken geweest bij de Pharius Migratietool. Het team heeft geholpen bij de totstandkoming van de inhoud van de tool, mede op basis van de transponeringstabellen van de overheid. Dit hebben we gedaan als trots samenwerkingspartner van Pharius, maar bovenal omdat we geloven dat deze tool hét verschil maakt bij het aanpassen van jouw registers naar de nieuwe situatie.
Soms ‘ontploft’ één wet in meerdere stukjes
‘’De afgelopen maanden heeft ons team intensief ‘getransponeerd, aldus Daniel van Grol’. “Oftewel: we hebben de transponeringstabellen van de overheid beoordeeld en omgezet. In de praktijk bleken de overheidstabellen namelijk niet één op één over te nemen. Ze waren niet altijd compleet (verwijzingen naar de bruidsschat ontbraken veelal – red.) en soms waren ze foutief (doordat er in de afgelopen acht jaar nieuwe wetgeving was toegevoegd– red.).”
“We hebben de transponeringstabellen van de overheid beoordeeld en omgezet. In de praktijk bleken de overheidstabellen één op één over te nemen. Ze waren niet altijd compleet en soms waren ze foutief.”
‘’ Regelmatig kwam het voor dat één wijziging onder meerdere besluiten terugkwam. Dat maakt dit werk complex. Een voorbeeld hiervan is één artikel uit de Activiteitenregeling die leidde tot maar liefst zeven nieuwe artikelen, die waarschijnlijk niet eens allemaal van toepassing zijn. Dat is afhankelijk van de situatie bij een bedrijf ter plaatse. Dus één artikel kan in meerdere artikelen overgaan. Het is geen één op één exercitie, de wijzigingen schieten soms alle kanten op”.
Senior adviseur – Teamleider