Nieuwsbrief
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws.
Als bedrijf dat werkt met gevaarlijke stoffen ben je wettelijk verplicht om in kaart te brengen welke gevaarlijke stoffen je in huis hebt en aan welke van deze stoffen medewerkers kunnen worden blootgesteld. Om klanten te helpen dit inzichtelijk te maken biedt B&B het servicecontract gevaarlijke stoffen aan. Wij helpen je daarbij te voldoen aan het 4-stappenplan van de Inspectie SZW:
De eerste stap van het 4-stappenplan is de inventarisatie en registratie van de gevaarlijke stoffen. Onze adviseur helpt je bij het inrichten van het register en maakt deze voor jou toegankelijk in een online tool (ChemRade of Stoffenmanager).
Tijdens de looptijd van het servicecontract wordt jouw register actueel gehouden door een van onze adviseurs. Dit houdt in dat wanneer wijzigingen plaatsvinden in wetgeving ten aanzien van grenswaarden deze worden aangepast in jouw register. Daarnaast worden veiligheidsinformatiebladen (VIB) periodiek geactualiseerd. Onze adviseur analyseert eens per kwartaal of jouw veiligheidsinformatiebladen nog actueel zijn en geeft je een seintje indien er nieuwe VIB’s opgevraagd moeten worden bij jouw leveranciers. Nieuwe VIB’s worden door onze adviseur in de online tool geplaatst waarbij altijd een controle plaatsvindt of er voor jou relevante wijzigingen zijn doorgevoerd.
Nadat het register is opgesteld moeten werkplekken en activiteiten worden gedefinieerd, zodat blootstellingsbeoordelingen kunnen worden uitgevoerd. Hierbij kunnen wij je ondersteunen door op locatie een rondgang te maken om samen met jou deze werkplekken en activiteiten te inventariseren. Vervolgens worden de handelingen en activiteiten ingevoerd in de online tool en worden deze gekoppeld aan de gevaarlijke stoffen. Door deze koppeling kunnen in de online tool blootstellingsbeoordelingen worden uitgevoerd. Hiermee wordt voor u inzichtelijk gemaakt of jouw werknemers veilig en gezond kunnen werken met de gevaarlijke stoffen. Indien er wijzigingen in wetgeving plaatsvinden ten aanzien van grenswaarden die relevant zijn voor jouw organisatie ontvang je hier een passend advies over in het kader van uw blootstellingsbeoordelingen. Aan de hand van deze blootstellingsbeoordelingen voldoe je aan de tweede stap van het 4-stappenplan.
Om te voldoen aan de derde stap heb je de mogelijkheid om in de online tool een plan van aanpak te maken. Dit dien je op te stellen als uit de blootstellingsbeoordeling blijkt dat grenswaarden worden overschreden. In het plan van aanpak neem je maatregelen op die het risico op gezondheidsschade tot acceptabel terugbrengen of helemaal wegnemen. Onze adviseurs kunnen je ook helpen het plan van aanpak op te stellen volgens de arbeidshygiënische strategie of deze voor je beoordelen.
De laatste stap in het 4-stappenplan is borgen en beheren. Om aan deze stap te voldoen is het van belang dat jouw medewerkers training en instructie ontvangen over het gebruik van gevaarlijke stoffen. Daarvoor ontvang je van ons een toolbox en krijgen jouw medewerkers toegang tot een Cloud omgeving in de online tool waarin alle werkplekinstructiekaarten (WIK) en VIB’s beschikbaar zijn. In overleg kunnen wij de toolbox ook specifiek voor jouw bedrijfsomgeving inrichten en daarbij een training voor je verzorgen. Verder voorzien wij je van een beslisboom/flowchart waarin wij duidelijk beschrijven welke stappen door ons worden uitgevoerd en waar je zelf een actie heeft. Deze beslisboom/flowchart kan worden gebruikt als aanvulling op uw Management of Change procedure (MOC) of als je deze niet heeft kan deze gebruikt worden als MOC-procedure specifiek op het gebied van gevaarlijke stoffen.
Als je gedurende de looptijd van het servicecontract nog vragen heeft kun je gebruik maken van onze helpdesk gevaarlijke stoffen.
Senior adviseur - Teamleider