Nieuwsbrief
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van ons nieuws.
Een goede werk- en privé balans is ontzettend belangrijk; het draagt bij aan onze gezondheid. Het leidt tot minder stress en een betere kwaliteit van leven, zowel op het werk als thuis. Het kan een positief effect hebben op de productiviteit en prestaties en de motivatie en betrokkenheid van jouw werknemers.
Een verstoorde werk- en privé balans kan daarentegen leiden tot gezondheidsproblemen, verminderde prestaties, een verhoogd risico op burn-out en een verminderde kwaliteit van leven. Genoeg redenen dus om te streven naar een goede balans tussen werk- en privéleven.
Een handig hulpmiddel daarbij is de richtlijn werk- en privébalans. Deze is bedoeld voor arbeidshygiënisten, arbeids- en organisatiedeskundigen, bedrijfsartsen en veiligheidskundigen. Maar geeft ook werkgevers en werknemers inzicht. De richtlijn voor werk- en privébalans is deels herzien en omvat een nieuwe definitie van (verstoorde) werk- en privébalans, een vervangend meetinstrument, aanbevelingen over RI&E en PMO/PAGO, uitgebreide preventieve interventies op organisatie- en individueel niveau, uitgebreide individuele interventies en een nieuwe module over thuiswerken.
Op papier ziet dat er mooi uit: duidelijke definities, te nemen maatregelen en een uitgebreide module over thuiswerken. In de praktijk is het implementeren van dit soort regels echter niet altijd makkelijk. Elke organisatie is anders en het is vaak zoeken hoe deze regels in de eigen organisatie kunnen worden toegepast. Daarom vertellen we je graag meer over de inhoud van de vernieuwde richtlijn en de mogelijkheden voor het toepassen in jouw organisatie.
Volgens de richtlijn voor werk- en privébalans is dat wanneer iemand vindt dat rollen op het werk en in het privéleven goed worden vervuld en de persoon zich daar ook goed over voelt. Dit wordt beïnvloed door persoonlijke factoren, zoals het hebben van voldoende middelen en mogelijkheden om effectief te reageren op de eisen van beide rollen. Een verstoorde werk- en privébalans ontstaat wanneer er een conflict is tussen de eisen van de werk- en privérollen die iemand moet vervullen. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur voor het scheiden van werk en privé, de (ervaren) controle die mensen hebben over deze scheiding en de mate waarin werk centraal staat in de identiteit van de persoon kan die balans er per persoon heel anders uit zien. Om deze reden kan het lastig zijn om hier standaard regels of beleid voor de maken.
Leg jouw vraag gerust eens voor aan Melle of één van onze andere adviseurs.
Ze helpen je graag op weg.
Voordat je kunt overgaan op verbetering van de werk- en privébalans is het dus nodig om een beeld te krijgen van de situatie in jouw organisatie. Hier is een aantal handvatten voor beschikbaar. Werkgevers kunnen namelijk een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) of Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) inzetten die gericht is op de werk- en privébalans (onderdeel van de module Psychosociale Arbeidsbelasting).
Naast dat op die manier negatieve effecten op deze balans worden opgespoord, werkt het ook ter preventie; problemen kunnen worden opgespoord voordat ze te ver uit de hand lopen. Daarbij kan uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) blijken dat er meer aandacht nodig is op dit vlak. Het is goed mogelijk dat er problemen spelen waarvan de oorzaak niet direct boven water komt omdat het bijvoorbeeld gevoelige onderwerpen of bijzondere situaties betreft. Werkgevers kunnen in dat geval een vertrouwenspersoon inschakelen of iemand doorverwijzen naar de bedrijfsarts.
De afgelopen jaren zijn steeds meer mensen gaan thuiswerken. Dat begon met de lockdowns maar is inmiddels bij veel organisaties ingeburgerd. Daar zitten voordelen aan, zoals kortere reistijd of meer tijd voor familie of huisdieren. Maar het kan ook nadelen met zich meebrengen. Er kunnen verschillen zijn in hoe werkenden de verstoring van de werk- en privébalans ervaren, afhankelijk van factoren zoals geslacht, het hebben van kinderen of een partner, opleidingsniveau en het hebben van een aparte werkruimte thuis. Ook hier is het moeilijk om preventieve maatregelen te nemen. Eerst moet je achterhalen of er een verstoring is in werk- en privébalans en waar dit vandaan komt. Net als hierboven beschreven, kan dat blijken uit een PMO, PAGO of RI&E.
Adviseur